Höstens godaste diet startar nu

Luleå 2013-09-16 09:00 (Uppdaterad 2019-12-11 20:32) Max rivstartar idag årets tuffaste och godaste viktutmaning – MinimizeYou. Sex motiverade deltagare har nu utsetts för att under sex veckors tid gå ned i vikt med hjälp av en hamburgerdiet, kostråd och motion. Deltagarna kommer ifrån hela landet och coachas av MinimizeYou-mästaren Johan Grundstroem, som själv gick ned 30 kilo med hamburgerdieten för sex år sedan.

Antalet sökande till MinimizeYou 2013 har varit rekordhögt och Max har fått in flera hundra ansökningar från hela landet. De deltagare som slutligen valts ut är säljaren Johanna Bergman, 34 år från Norrköping, egenföretagaren Camilla Silverplats, 34 år från Boden, projektledaren Erik Bergström, 33 år från Luleå, studenten Viktor Gustafsson, 25 år från Lund, teater- och dramapedagogen Jenny Bergman, 33 år från Nyköping samt Örjan Andersson, 40 år från Järfälla utanför Stockholm. Deltagarna har olika mål men en sak har de gemensamt – de älskar hamburgare.

– Målet är att gå ner 12 kilo, men främst ser jag MinimizeYou som en långsiktig investering och en möjlighet till att få en sund balans i vardagen. Jag älskar Max nyckelhålsmärkta burgare och ska njuta av att få äta nyttigt – och gott, säger Johanna Bergman från Norrköping, en av årets deltagare i MinimizeYou.

MinimizeYou är ett projekt i Max långsiktiga hälsosatsning som nu körs för tredje gången. Genom åren har 11 deltagare i projektet tillsammans gått ned 122 kilo.

– MinimizeYou är en central del i vårt arbete för att uppmuntra människor till ett hälsosamt och aktivt liv. Viktutmaningen inspirerar till att välja nyckelsmärkta alternativ och visar att det går att äta Sveriges godaste hamburgare varje dag och ändå gå ner i vikt, säger Richard Bergfors, VD på Max Hamburgerrestauranger.

Tävlingen startade 2007 med Johan Grundstroem som initiativtagare med syftet att lägga om sin livsstil, gå ned i vikt och ändå äta gott med en hamburgerdiet. Resultatet talar för sig självt – Johan gick ner 30 kilo på 90 dagar.

I år coachar Johan deltagarna och har själv valt vilka som ska medverka. Johan beskriver årets deltagare som ”otroligt motiverade och målmedvetna” och som ”ett gäng som älskar både mat och tuffa utmaningar”. Vinsten är, förutom viktminskning och en förbättrad hälsa, gratis coaching, hamburgare och träningstillfällen. Den deltagare som genomgått den största förändringen belönas dessutom med en resa värd 40 000 kronor.

För mer information om MinimizeYou och för att följa deltagarnas viktresa, besök och gilla: facebook/minimizeyou.