GI - helt rätt enligt nya rön

Luleå 2007-07-04 00:00 (Uppdaterad 2019-12-11 20:33) Nya rön om vad som är rätt eller fel med GI-dieter får sig en ny vändpunkt. En amerikansk studie påvisar att GI-metoden är mer hälsosam än de metoder som går ut på att endast minska på fettintaget. Nu vill Max Hamburgerrestaurangers VD uppmana alla restauranger till att ha minst en GI-rätt på menyn, speciellt som lunchalternativ.
- Vi på Max tycker att det är självklart att låta våra gäster ha möjlighet att äta mat med lågt GI. Vårt GI-bröd är mycket populärt och vi märker att allt fler väljer det brödet till sin hamburgare, säger Richard Bergfors VD på Max Hamburgerrestauranger AB.

Brödet är ofta boven i traditionella lunchmåltider. Därför tog Max fram ett nytt GI-anpassat bröd baserat på goda nyttigheter som solrosfrö, linfrö, pumpafrö och havregryn. Brödet ger ett långsamt blodsockersvar och en längre mättnadskänsla. Brödet, enligt grundreceptet, har testats i England på Oxford Brookes University och godkänts som en produkt med lågt GI, dvs. ett glykemiskt index under 55.

- Som snabbmatskedja är vi idag ensamma om att erbjuda GI-anpassad mat. Men vi hoppas att flera aktörer följer oss och att det snart är självklart med GI- mat även på hamburgerkedjor, säger Richard Bergfors.

GI-burgaren har ett bröd med lågt GI, svenskt nötkött, ost, lök, tomat, sallad och originaldressing. I GI-målet ingår en bönsallad och Ramlösa. Bönsallad är även det tacksamt ur ett GI-perspektiv då det innehåller vattenlösliga fibrer som är extra bra för GI-dieter.

Källa studien: Artiklarna finns i Journal of the American College of Cardiology (ACC)
Läs artikeln om studien på: http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_16070112.asp