Flygande start för Max utlandssatsning

Luleå 2007-06-19 00:00 (Uppdaterad 2019-12-11 20:33) Max hamburgerrestauranger öppnar på Arlanda i samarbete med HMSHost, ett ledande företag för franchising på flygplatser över hela världen. Arlanda blir Max första franchiserestaurang och ett test inför Max internationella etableringar. Max valdes ut i hård konkurrens med andra koncept.
- Vi kommer att lära oss mycket genom att arbeta med en så stark partner som HMSHost. De har gedigen internationell erfarenhet som passar perfekt när vi ska testa vårt franchisekoncept, säger Richard Bergfors, VD för Max Hamburgerrestauranger.

HMSHost driver redan åtta restauranger/caféer på Arlanda idag och är ledande i världen med 4 500 butiker och restauranger på flygplatser och tågstationer. De arbetar med ett hundratal av världens ledande varumärken och nu tar även Max plats i varumärkeskorgen.

- Vi är mycket nöjda att få introducera Max på Arlanda. Vi ser fram mot att driva detta högkvalitativa varumärke som är nytt i vår portfölj, säger Walter Seib, VD på HMSHost Europe.

Max öppnar på terminal 4 under det sista kvartalet 2007. Inom fem år ska Max öppna cirka 20 restauranger vardera i Norge och Danmark och Max söker för tillfället partners till respektive land. Det svenska succékonceptet kommer då att testas på allvar internationellt.

Max erbjuder idag de nyttigaste snabbmatsalternativen på svenska marknaden. Den skandinaviska profilen är också en fördel gentemot främst amerikanska konkurrenter. Max har ett rekordår bakom sig, en trygghet inför den internationella lanseringen. Resultatet för år 2006 blev 59 miljoner kronor. Försäljningen ökade 20 procent till 677 miljoner. Detta gav Max en tredjeplats i Dagens Industris ranking över Unga Gaseller, snabbväxare inom svenskt näringsliv.

HMSHost och Autogrill
HMSHost är en av världens ledande innovatörer inom flygplatsshopping och matupplevelser. HMSHost är ett helägt dotterbolag till Autogrill S.p.A. Företagen är ledare inom franchising på flygplatser och liknande miljöer. Autogrills försäljning överstiger fyra miljarder dollar, finns i 30 länder med över 4 500 försäljningsställen på 979 platser (inklusive 138 flygplatser). Företaget har 51 000 anställda som serverar över 800 miljoner gäster varje år.