MAX 50 år - Sverige äldsta och mest omtyckta burgarkedja

MAX miljöarbete genom åren, 10 års klimatmärkning & 50 års hållbarhetsarbete. 

MAX är sedan starten 1968 ett svenskt familjeägt företag. Som familjeföretag har vi målet att finnas kvar i många generationer. Vi vill vara ett hållbart företag i ett hållbart samhälle och ett föredöme i branschen. Förutom vårt omfattande miljöarbete vill vi ta ett socialt ansvar där vi ser individens möjligheter.

Vad vi menar med ansvar

MAX finns till för att göra världen lite godare. Det gör vi genom att servera de godaste burgarna, gjorda på råvaror av högsta kvalitet av engagerade medarbetare. Vi har en bred defintion på hållbarhet; här ingår socialt ansvar, mat samt att vara klimatpositiva.

Det har gått 10 år sedan klimatmärkningen av menyn infördes på MAX. Men det var bara ett led i ett ständigt pågående miljöarbete. Redan 1968, då MAX resa började i Gällivare när Curt och Britta serverade den första burgaren började miljötänket. I valet mellan vinterdäck och motorvärmare till företagsbilen eller inköp av en aluminiumlåda för att tillvarata wellpap, har miljöarbetet prioriterats. Bland många åtgärder märks att man tidigt upphörde med att använda foliepapper, folieformar och foamformar. Idag genomsyrar hållbarhet hela MAX organisation - från styrelse och vd till våra 4000 anställda - och vi försöker väga in hållbarhetsfrågor i alla beslut.

Uppmärksamhet och priser

MAX betraktas både i Sverige och internationellt som ledande inom hållbarhet och här följer fler hållpunkter för MAX arbete för en bättre miljö:

2018

- Fler produkter till Greenfamiljen lanseras. Återigen succé!
- MAX lanserar världens 1:a klimatpositiva burgare.

2017

- Christoffer Bergfors vinner priset- Hållbart Ledarskap som delas ut av NMC.
- MAX ersätter konkurrenter på Liseberg tack vare starkare hållbarhetsarbete.
- MAX Hamburgerestauranger byter namn till MAX Burgers eftersom det finns så mycket gott att servera mellan två bröd som inte är nötkött.

2016-2017

- MAX branschbäst i Svensk Hållbarhetsranking, två år i rad.

2016

- Greenfamiljen lanserades, den största lanseringssuccén i MAX historia.

2015

- Real Leader utser Richard Bergfors till en av de 100 mest visionära i Sverige.
- Fördjupar samarbetet med Samhall kring rekrytering och lokalvård.

2014

- Tillsammans med Tesla bygger vi de första superchargestationerna i Sverige.

2012

- Vi blir den första restaurangen med nyckelhålsmärkt meny.
- St Julian priset - Stockholm stad.

2011-2018

- MAX branschbäst i Sustainable Brand Index, åtta år i rad.

2011

- Richard Bergfors vinner Young Presidents' Organization CSR Award (Corporate Social Responsobility Award för Leadership).
- Arla Guldko för miljöarbete.
Fast Company Magazine rankar MAX som en av de mest innovativa företagen i världen.

2010

- Vi börjar återvinna mer effektivt. Frityrolja blir till exempel biodiesel.
- Visa Vägen-priset, Samhall.

2009-2017

- MAX branschbäst i Sveriges Grönaste Varumärke, nio år i rad.

2009

- MAX vinner det globala miljöpriset- Green Awards.
Sir Paul McCartney lyfter särskilt upp vår klimatmärkning som en av fyra viktiga åtgärder i världen för en mer hållbar konsumtion.

2008

- Vi blev den första restaurangkedjan i världen som klimatmärker menyn och klimatkompenserar från jord till bord.
- Vi går över till 100% vindel och bygger fler energieffektiva restauranger.
- MAX vinner Stora livsmedelspriset.