Utvecklingen

Max drivs av familjen Bergfors med Richard och Christoffer Bergfors som vd och vice vd. Deras far, Curt Bergfors är arbetande styrelseordförande. Med en omsättning på över två miljarder är vi idag Sveriges näst största hamburgerkedja. Och vi har inte slagit oss till ro. Idag finns över hundra restauranger i Sverige och vi planerar att öppna 50 nya under de närmsta 5-7 åren. Vi har även fyra restauranger i Norge. I Danmark har vi två restauranger genom franchiseverksamhet liksom de tre restauranger i Dubai och Abu Dhabi.

På segertåg genom Sverige

När McDonald’s försökte etablera sig i Umeå och Luleå i början på 90-talet fick man problem. Det var nämligen nästan inga ume- och lulebor som ville äta på McDonald’s. De tyckte helt enkelt att Max hamburgare var mycket godare. Efter en tid gav McDonald’s upp och slog igen på båda orterna, och Max tog över deras lokaler. Detta gav oss råg i ryggen och vi började expandera söderut. Numera finns Max i hela landet, från Haparanda i norr till Ystad i söder.

Idag sysselsätter vi 4 500 personer

1998 omsatte Max 212 mkr. Förra året omsatte vi över 2,2 miljarder. Tack vare Max stora framgångar de senaste åren är vi numera Sveriges näst största hamburgerkedja. I dagsläget sysselsätter vi ungefär 4 500 personer.

Vi är ofta först

Vi var först i Sverige med drive-in och på Gotland öppnade vi världens första bike-in. Redan 2002 gav vi gästerna möjlighet att fritt kombinera sin meny och välja mellan flera olika alternativ till pommes frites. 2003 var vi först igen, denna gången med en nyckelhålsmärkt produktfamilj som kallas Delifresh. Vi gjorde det ordinarie sortimentet betydligt nyttigare genom att reducera mängden fett i samtliga produkter och 2016 femdubblade vi vårt vegetariska sortiment vilket är vår mest framgångsrika lansering någonsin.

Max och miljön

År 2008 inledde vi ett samarbete med Det Naturliga Steget för att fördjupa vårt miljöarbete. Detta resulterade i att vi våren 2008, som första restaurang i världen, bestämde oss för att märka samtliga produkter på menyn med hur mycket koldioxidutsläpp som respektive produkt genererar. Samtidigt drog ett omfattande arbete igång för att effektivisera verksamheten, bland annat infördes 100 procent vind-el på samtliga restauranger. Vårt mål är att bli klimatneutrala. Under tiden väljer vi att kompensera för samtliga utsläpp genom trädplantering i Afrika. Flertalet av Max-restaurangerna är även miljöklassade.

Max - ett familjeföretag

Grundaren Curt Bergfors är fortfarande verksam i företaget som arbetande styrelseordförande. Vd i företaget är Richard Bergfors och vice vd är Christoffer Bergfors, båda söner till Curt. Max har sina rötter i Norrbotten. Huvudkontoret ligger i Luleå och vi har ett filialkontor i Stockholm.

Branschens mest nöjda gäster

Max toppar kategorin snabbmat i Evimetrix årliga varumärkesundersökning som kom i oktober 2016. Tidigare har den motsvarande årliga varumärkesundersökningen från ISS Wissing visat samma restultat sedan 2002. Även Capacent genomförde 2015 en undersökning där man frågade vilken hamburgerkedja som har de godaste hamburgarna. Max kammade i den hem 48 procent av rösterna, vilket är en ökning med 5 procent jämfört med 2013.