Max utmanar USA:s hamburgerbransch

Luleå 2016-05-21 17:30 (Uppdaterad 2019-12-11 20:31) I dagarna samlas stora delar av världens, främst den amerikanska, hamburgerbranschen i Chicago för att delta i den stora fastfood-mässan, NRA Show 2016. Genom ett öppet brev i lördagens Chicago Tribune uppmanar Max branschen att påbörja sin klimatomställning och visar att det är en lönsam affär.

Köttproduktionen har en stor påverkan på vårt klimat, det uppmärksammades bland annat på klimatkonferensen i Paris i slutet av 2015.

– Är vi en del av problemet, har vi ett ansvar för att vara en del av lösningen, säger Richard Bergfors, vd för Max Hamburgerrestauranger. Som hamburgerkedja vill vi skapa valmöjligheter för våra gäster så att de kan göra klimatsmarta val.

I januari tog Max ett djärvt nästa steg i sitt redan omfattande hållbarhetsarbete och lanserade fem nya gröna rätter varav en helt vegansk. Ett steg som visade sig vara uppskattat av gästerna. Max överträffade sina egna prognoser och lanseringen blev den mest framgångsrika i företagets historia.

– Vi hade som mål att var femte såld måltid 2020 skulle vara något annat än rött kött. Det målet uppfyllde vi direkt och har därför höjt målet till var tredje måltid, säger Christoffer Bergfors, Max Sverigechef. Nu vill vi dela med oss av våra erfarenheter till resten av branschen och därför annonserar vi i Chicago Tribune.

Att arbeta med hållbarhet är inte något nytt för Max. Kedjan var först i världen år 2008 med att klimatmärka sin meny och man klimatkompenserar hela produktionskedjan, från jord till bord, genom trädplantering i Afrika. Företaget har sex år på rad blivit branschbäst på hållbarhet enligt Sustainable Brand Index och lanseringen av Green-familjen fick nyligen pris för ”Årets insats inom hållbart varumärkesbyggande".

Här kan du läsa annonsen in sin helhet