Historia

Max öppnar sin första hamburgerrestaurang 1968 i Gällivare. Under 70-, 80- och 90-talet expanderar Max till flera verksamheter. Bland annat driver man hotell, bensinstationer, gym, solarier, gourmetkrogar etc. Från och med 1999 tar man med sig den samlade kompetensen som byggts upp under åren och satsar fullt ut på hamburgera. Här kan du läsa mer om Max historiska ögonblick.

2016

  • Vi inleder året med att lansera fem goda och klimatsmarta vegorätter under namnet Green-familjen. Succén blir total och bidrar till att vi gör ett rekordår.
  • Första restaurangen som byggs efter vårt nya restaurangkoncept från Wingårdhs öppnas i Umeå. Vi öppnar även nya restauranger i Karlstad, Mora, Sollentuna utanför Stockholm och i Gävle.
  • Max legendariska restaurang, Krysset i Skellefteå, brinner ned i januari. Redan i juni återuppstår den klassiska restaurangen i nya lokaler.
  • Hallon lakrits blir en ny smak i Lyxshake-familjen under sommaren.
  • Världens första vegetariska Maxrestaurang öppnas upp under Way Out West-festivalen i Göteborg.
  • Under hösten genomför vi vår största rekryteringskampanj någonsin. Med hjälp av våra medarbetare så tar vi fram filmer som visar hur det är att jobba på Max.
  • Vi är med från start av den nya ursprungsmärkningen ”Från Sverige”, som ska göra det enklare att hitta och välja svenskproducerade råvaror och livsmedel. Vi har bara serverat svenskt kött sedan 1968 och är idag den enda rikstäckande hamburgerkedjan som enbart serverar svenskt kött i Sverige.
  • Vi delade under året ut en halv miljon barnböcker tillsammans med B.Wahlströms.
  • Under året fick vi många priser och utmärkelser:
    - Vi utsågs på Mobilgalan till “Mobilized Company of the Year” för att ha anpassat vår verksamhet till mobilen.
    - Vi blev Årets Stjärnvarumärke i en undersökning av YouGov och Indikat.
    - Max utsågs till landets bästa restaurangkedja i tävlingen Sveriges Bästa Företag som arrangeras av Schibsted och där 10 000 svenskar röstat.
    - Vi fick utmärkelsen ”Årets insats inom hållbart varumärkesbyggande” i Sustainable Brand Index.
    - Max är den restaurangkedja som ger bäst service, enligt den årliga mätningen ServiceScore där svenska folket röstade fram företag och myndigheter som ger bäst service.
    - Max utsågs till ”Året Affärsmodell” av konsultföretaget Cordial tillsammans med talangnätverket Nova och Affärsvärlden.
    - Vi blir Sveriges hållbaraste hamburgerkedja i Stockholms Business Schools Hållbarhetsindex.

2015

  • Vi öppnade vår 100:e restaurang! Platsen var Lidingö, där Max grundare Curt Bergfors en gång fick idén till en hamburgerkedja. 
  • Ytterligare tre restauranger öppnade i Sverige: Landvetter, Hudiksvall och i Mall of Scandinavia.
  • Vi öppnade en fjärde restaurang i Norge, i Ringsaker, och danskarna fick en till Max, i Herlev utanför Köpenhamn.
  • Mumintrollen fyllde 70, vi firade med populärt gästspel i Maxboxen. Tillsammans med B. Wahlströms delade vi även ut 440 000 barnböcker.
  • Briochebrödet, ”hamburgerbrödens Rolls Royce”, gjorde entré på menyn.
  • Real Leaders Magazine utsåg Richard Bergfors till en av 100 visionära ledare i världen.
  • Max och Wingårdhs påbörjade samarbete för att skapa framtidens hamburgerrestaurang.
  • Mjölken blev mer lokal för att minska miljöpåverkan och stödja lokala bönderna.
  • Samarbetet med Kronfågel i frysdisken fortsatte med lanseringen av Hot Chicken Wings. 
  • Som första rikstäckande snabbmatskedja i Sverige lanserades vi beställning och betalning direkt i vår mobilapp.
  • Samarbetet med Samhall utökades. Det nya avtalet sträcker sig till 2020.
  • I december avslöjade vi att Max ställer om menyn till mer vegetariskt.
  • Och så blev vi branschledande på hållbarhet - igen.

2014

  • Bröderna Richard och Christoffer Bergfors utnämns till Norrlands främsta entreprenörer.
  • I Sverige öppnar Max upp fyra nya restauranger: Torsplan i Stockholm, Bäckebol i Göteborg, Landvetter och Roslags-Näsby i Täby.
  • Max och Kronfågel inleder ett samarbete i frysdisken med två olika kycklingburgare och nuggets. Några månader senare tllldelas Delifresh kycklingburgaren utmärkelsen ”Årets MåBra-val 2014”.
  • Joel Kakavand från Göteborg kammar hem segern i Hamburger-SM med sin hamburgare ”3 x lök”.
  • Elbilstillverkaren Tesla och Max inleder ett samarbete och bygger de första supercharger-stationerna i Sverige för Teslas bilar.
  • Max blir för fjärde året i rad branschbäst på hållbarhet enligt Sustainable Brand Index.
  • Efter sju års produktutveckling lanserar Max något som är för bra för att kallas pommes frites: Crispy fries.
  • Max lanserar ett helt nytt kaffesortiment tillsammans med amerikanska Seattle’s Best Coffee, som ägs av Starbucks.
  • Max utnämns åter igen till Sveriges grönaste varumärke i kategorin snabbmat i varumärkesbyrån Differs undersökning.

2013

  • H.M Konungen förlänar Sin medalj i 8:e storleken i Serafimerordens band till Max Hamburgerrestaurangers vd Richard Bergfors för värdefulla insatser inom svenskt näringsliv.
  • Max öppnar upp sin första restaurang i Danmark, i centrala Köpenhamn genom franchisetagare.
  • Max lanserar nya matiga sallader som snabbt blir en stor succé.
  • Under våren lanseras Max dressingar: Original, Sourcream & Pepper samt Green & Garlic i butik. Redan under den första månaden säljer produkterna slut.
  • Max gäster är åter igen de allra nöjdaste enligt en undersökning enligt ISI Wissing.
  • Max hållbarhetschef Pär Larshans tilldelas Samhalls CSR-pris Visa Vägen som Årets Eldsjäl. Priset delas årligen ut till arbetsgivare och eldsjälar som arbetar för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att ta sig in på arbetsmarknaden.
  • I Sverige öppnar Max upp tre nya restauranger: Arlanda terminal 5 (den tredje Maxrestaurangen  på flygplatsen), Slagsta i Stockholm och Uddevalla.
  • Den anrika tidningen US Today listar Max som en av tio internationella varumärken som borde finnas i USA. a.
  • Tävlingen MinimizeYou går av stapeln under hösten där Johan Groundstroem (tidigare MinimizeMe) coachar sex deltagare att genom träning och nyckelhålsmärkta hamburgare från Max gå ned i vikt. Resultatet blir ett rekordresultat och 76 kg minskas totalt).

2012

  • Den 1 januari sänks restaurangmomsen. Max ger tillbaka hela sänkningen till gästerna genom att sänka priserna på samtliga produkter motsvarande 140 miljoner. En av många positiva effekter är 158 nya heltidstjänster skapade på Max under 2012.
  • Max har Sveriges mest nöjda kunder för elfte året i rad enligt Varumärken i Sverige. Undersökningen är gjord av Åke Wissing & Co.
  • Max öppnar två nya restauranger i Norge; Grønland Basar och Lier.
  • Under 2012 öppnar Max sju nya restauranger: på Arlanda, i Kalmar, Göteborg Torpavallen, Malmö Emporia, Köping, Värmdö och Infra City.
  • Max har reducerat 92 ton fett från marknaden vilket redovisas i årets Fettbokslut.
  • Hamburger-SM anordnas för sjätte gången. Frida Pettersson vinner med Grand de Garlic.
  • Max vinner SVT Plus stora smaktest.
  • Max vd Richard Bergfors tar emot utmärkelsen Årets Vd, kategori Stora Företag.
  • Max prisas för sina arbetsgivaregenskaper och tilldelas St Julianpriset av Stockholms Stad.
  • Max Hållbarhetschef Pär Larshans utses till Årets Intraprenör av företaget Talentia och är en av två svenskar som rankas på den globala listan - 100 Top Thought Leaders.
  • Max utsedd till Sveriges godaste hamburgare igen, denna gång via en undersökning i Svenska Dagbladet.

2011

  • Max har Sveriges mest nöjda kunder för tionde året i rad. Undersökningen är gjord av ISI Wissing.
  • Max första restaurang utanför Sveriges gränser öppnas på Karl Johans gate/Egertorget, Oslo den 12 maj.
  • Under 2011 öppnande Max åtta nya restauranger: i Malmö, Falun, Västerås, Falkenberg, Mjölby, Ljungby, Alingsås och Sthlm Länna.
  • Under 2011 reducerade Max 92 ton fett från sitt sortiment.
  • Max vd, Richard Bergfors, tilldelades det prestigefulla Corporate Social Responsibility Award for Leadership. Han prisas för sitt starka ledarskap inom miljöområdet. Priset delades ut av Young Presidents' Organization, YPO, i samband med det globala nätverkets årliga ledarskapskonferens i Denver, USA.
  • Max rankas av New York-baserade tidningen Fast Company bland de mest innovativa företagen i världen inom matindustrin. Max tar en topp-tio-placering, bland annat för som första restaurangkedja i världen CO2-märkta sin meny.
  • Max tilldelas Arlas Guldsko, matbranschens Guldbagge, för bästa miljöarbete. Max får priset eftersom man målmedvetet arbetar med att ständigt sänka företagets påverkan på miljön.
  • För femte året i rad anordnades Hamburger-SM. Årets tema var Lyx, och vinnaren blev Krister Gunnar för sin hamburgare Hot North, med västerbottenost och Max originaldressing som smaksatts med lingon och chipotle.
  • För andra året i rad rankas Max som det mest miljövänliga alternativet i branschen i undersökningen Sveriges grönaste varumärke, framtagen av varumärkesbyrån Differ och undersökningsföretaget YouGov.
  • Efter sex veckor gick de sex deltagarna i MinimizeYou 2011 ner totalt 66 kg. Ewa Stenudd korades som vinnare med motiveringen ”Ewa har under hela MinimizeYou visat en enorm vilja, drivkraft och glädje”.
  • I februari lanseras kampanjburgaren Grand de Luxe - Umami som blir starten för Max nya premiumkoncept med hamburgare gjorda av 160 gram saftigt svenskt nötkött.

2010

  • Max har Sveriges mest nöjda kunder för nionde året i rad. Undersökningen är gjord av ISI Wissing.
  • Max deltog under Almedalsveckan i Visby. Förutom att grilla politiker kring miljö- och klimatfrågor bjöds på klimatsmarta burgare till allas förtjusning.
  • Max tar ytterligare ett steg i sin miljö- och klimatsatsning och lanserar en ny miljöklassad restaurang. Även laddstolpar för miljöbilar introduceras på de flesta restaurangerna.
  • Åtta Maxrestauranger öppnas: i Norrköping, Eskilstuna, Kalmar, Arninge, Jönköping, Luleå (Midgårdsvägen), Stockholm Bromma och Enköping.
  • Oslo, Norge utses som första stad för etablering utanför Sveriges gränser.
  • För att förhöja smaken på maten börjar vi använda havssalt på våra restauranger.
  • Max går med i Naturskyddsföreningens kampanj ”Gröna gaffeln” som har till mål att allt fler ska välja att äta vegetariskt en dag i veckan.
  • Mickael Warberg vinner Hamburger- SM med sin hamburgare Kiss (Keep it simple stupid).
  • Äppelklyftor lanseras på menyn istället för fruktsallad.
  • Max miljö- och klimatarbete uppmärksammas i Kanadensisk radio show, The food show och modemagasinet Clin Dóeil.
  • Fettet i maten minskas med 152 ton.

2009

  • Max vinner Miljöaktuellts test mot McDonalds och Burger King.
  • Max vd Richard Bergfors vinner Veckans Affärers utmärkelse "Årets Gröna Kapitalist".
  • Statsminister Fredrik Reinfeldt tar emot Max första klimatbokslut.
  • Max GI-bröd lanseras i butik under namnet Magic GI.
  • Max öppnar fyra restauranger: i Nordby, Nyköping, Ullevi och Kista.
  • I årets Hamburger-SM som anordnas av Max vinner Andreas Lännerberg med en TexMexburgare.
  • Max äldsta restaurang, Midgårdsvägen i Luleå, brinner ner till grunden. Beslut tas att bygga en ny, större restaurang.
  • Max slutar sälja multinationella fruktbjässen Doles fruktsallad efter att Dole stämt dokumentärfilmaren Fredrik Gertten.
  • Max tilldelas Lions Livskvalitetspris vid ceremoni i Umeå med motiveringen att Max lägger ner stort arbete för att erbjuda en meningsfull tillvaro åt personer med funktionsnedsättningar.
  • Max lanserar iphone-applikationen Max Locator.
  • Max vinner Samhalls Visa Vägen-pris.
  • Bantar-Johan från MinimizeMe utmanar fem svenskar att delta i utmaningen MinimizeYou. Mats Helgesson vinner tävlingen och lyckas gå ner 19 kg på sex veckor med hjälp av en diet bestående av Delifresh-burgare från Max.
  • Falafelburgare lanseras på samtliga restauranger.
  • Intresset för Max miljösatsningar sprider sig runtom i världen:
    - The New York Times intervjuar Max vd, Richard Bergfors, i artikelserien "By Degrees".
    - BBC World uppmärksammar Max satsning på klimatmärkning och klimatkompensation i en dokumentär.
    - BBC World News åker till Sverige för att intervjua Max Hållbarhetschef, Pär Larshans, för ett inslag klimat.
    - Max tilldelas det globala miljöpriset, Green Awards 2009. Max var nominerade tillsammans med fyra andra företag från övriga världen. Vinnarna utsågs vid en stor gala i London.
    - Sir Paul McCartney använder Max som ett gott exempel vid sitt föredrag om klimatförändringar vid Europaparlamentet, 3 dec.
    - Max deltar i den kanadensiska radioshowen "The Food Show".

2008

  • Max har de mest nöjda kunderna - för sjunde året i rad! Undersökningen är utförd av ISI Wissing.
  • Hamburgerbrödet Frisco introduceras i dagligvaruhandeln.
  • I årets Hamburger-SM som anordnas av Max vinner Mattias Palhammar med en salamiburgare.
  • Max blir historiska och vinner det första PR-guldägget i den välrenommerade reklamtävlingen Guldägget.
  • Max öppnar nio nya restauranger: i Lund, Västerås, Uppsala, Haparanda, Sundsvall, Skövde, Östersund, Karlskoga och Malmö.
  • Max inleder ett omfattande miljöarbete tillsammans med organisationen Det Naturliga Steget. Miljövisionen är att bli klimatneutrala. Följande görs:
    - Våra produkter koldioxidmärks och märkningen visas på menytavlorna
    - Max kompenserar till 100 procent för vårt totala utsläpp, inklusive våra leverantörers, genom trädplantering i Afrika.
    - Max inför 100 procent vind-el på samtliga restauranger.
  • För första gången passerar Max en miljard i årsomsättning. Den exakta siffran blev 1050 MKR.

2007

  • Max har de mest nöjda kunderna - för sjätte året i rad visar en undersökning från ISI Wissing.
  • Max öppnade åtta nya restauranger under 2007: Nyköping, Ystad, Värnamo, Halmstad, Trollhättan, Karlstad Bergvik, Karlstad Våxnäs och Arlanda.
  • Restaurangen på Arlanda är Max första franchiserestaurang och är ett samarbete med det internationella företaget HMSHost som bedriver restaurangverksamhet på flygplatser runt om i världen.
  • Förutom nya restauranger investerades det stort i om- och utbyggnader av befintliga restauranger i Örebro, Solna, Jönköping, Åre och Bollnäs.
  • Max utvecklade sin hälsosamma linje ytterligare under 2007 och lanserade i februari Sveriges första GI-burgare med GI-bröd i samarbete med GI Viktkoll. GI-burgaren innehåller bland annat linfrön, havregryn och solrosfrön vilket ger ett långsamt blodsockersvar och en längre mättnadskänsla.
  • Det populära Friscobrödet lanseras som standard i sortimentet.
  • Under 2007 bytte Max ut sin frityrolja. Genom att öka andelen raps- och solrosolja reducerades andelen palmolja med 88 % till endast 6 %. Den nya oljan har en bättre sammansättning ur hälsosynpunkt och andelen mättat fett är halverad till 9 %. Max var först ut med att ta bort alla tillsatta transfetter år 2005.
  • Max lanserar en ny förpackningsdesign och nytt reklamkoncept under året.
  • Under året fick Max ett annorlunda telefonsamtal från en kille vid namn Johan Groundstroem. Han berättade att han ville gå ned i vikt med Max hamburgare, vilket vi gärna sponsrade honom med. Och 180 hamburgare och 90 dagar senare var resultatet mer än överträffat - Johan hade gått ned 30 kg! Tack vare Max Delifresh!
  • Under året som gick tecknade Max ett städavtal med Samhall som från och med årsskiftet tar städningen på samtliga restauranger.
  • Max anställer en chefskock för att utveckla och kvalitetssäkra nya produkter. Dessutom byggs det ett nytt provkök och nya utbildningslokaler för Maxskolan.

2006

  • Den numera årliga undersökningen från SIFO och ISI Wissing visar att Max har Sveriges mest nöjda kunder för 5:e året i rad.
  • Max öppnar nya restauranger: i Uppsala, Partille, Halmstad, Linköping, Kristianstad, Helsingborg, Trollhättan, Växjö och på Vasagatan i Stockholm
  • Max gäster får möjligheten att välja mörkt fiberrikt bröd till alla hamburgare.
  • Fettbokslutet visar på en minskning av 160 ton fett under året.

2005

  • Max blir först med att ta fram en lågkolhydrat-burgare, Low Carb-burgare, för alla anhängare till kolhydratdieter som Glykemiskt index och Atkins.
  • Dessutom tar Max fram Sveriges magraste hamburgare, Slim, som är lika mager som Keso.
  • Max öppnar nya restauranger i Hammarby Sjöstad, Borås och Åre.
  • I Luleå öppnar den fjärde restaurangen med det nya konceptet Max Express.

2004

  • Max stämmer en falsk Max-restaurang i Iran som kopierat hela konceptet.
  • I september öppnar Max en ny restaurang på Hamngatan i Stockholm mittemot vår stora kollega från Amerika. Det blir succé direkt och restaurangen slår nästan alla tidigare försäljningsrekord. Kollegan på andra sidan svarar med att också bjuda på kaffe och halverar priset på sin storsäljande hamburgare.
  • Under året öppnar även en restaurang på Behrn Arena (föredetta Eyravallen) i Örebro.
  • Max lanserar tre nya sallader och erbjuder trådlöst Internet på alla restauranger.
  • Restaurangkedjan redovisar sitt fettbokslut igen, resultat är totalt minus 205 ton fett.

2003

  • Max genomför den största förändringen i sitt sortiment någonsin och lanserar Delifresh, nyckelhålsmärkta måltider och desserter.
  • De andra hamburgerkedjorna följer efter, fast inte med hamburgare utan med sallader och wraps.
  • Restaurangen i Örnsköldsvik byggs ut.
  • Max börjar redovisa hur man arbetar med hälsofrågan i ett fettbokslut. Resultat första året är minus 83 ton fett.

2002

  • Richard och Christoffer Bergfors tar över det operativa ansvaret för familjeföretaget.
  • Dagen efter akrylamidlarmet erbjuder Max flera nya alternativ till Pommes Frites utan extra kostnad. Bland annat kan man välja mellan potatissallad, pastasallad och liten grönsallad.
  • Under året bygger vi ut restauranger i Hemlingby, Sundsvall, Visby, Södertälje, Luleå och Uppsala
  • Under 2002 intog Max Skåne genom att öppna restauranger i Hyllinge och Väla utanför Helsingborg och Löddeköpinge utanför Malmö.
  • Chilicheese lanseras på Max.

2001

  • Max blir rikstäckande! 8 restauranger öppnas i Bollnäs, Vårby (Stockholm), Västerås, Örebro (rest. nr 2), Jönköping (rest. nr 2), Norrköping, Karlskrona och Lund.

2000

  • Max öppnar i Borlänge.
  • De två kvarvarande hotellen säljs till Choice hotell - en epok går i graven.

1999

  • Max avvecklar hotellverksamheten och bestämmer sig för att satsa fullt ut på hamburgerverksamheten.
  • Max öppnar i Södertälje.

1998

  • Max accelererar sin expansion och öppnar i Solna, Visby, en tredje restaurang i Luleå och tar dessutom över Clockrestaurangerna i Uppsala och Örebro.
  • I september säljer Max anrika Luleå Stads hotell till Provobis efter 13 år.

1995

  • Max öppnar i Eskilstuna och Örnsköldsvik.

1994

  • Max öppnar i Barkarby, Stockholm.
  • Max öppnar i Linköping.

1993

  • Max Introducerar jättehamburgaren Max De Luxe, 150 gram, med två olika sorters ost och bacon! Ett givet alternativ för den verkligt hungrige!
  • Max öppnar i Jönköping.

1992

  • Max introducerar en TexMex meny.
  • Max hyr ut en hel våning på SAS hotell till högskolestudenter i Luleå. Vilka lyxstudenter!

1991

  • Max öppnar ny restaurang i Hemlingby i Gävle. Europas första dubbel-drive-in.
  • Max första kedjan i världen att slå ut McDonalds. Tar över konkurrentens lokaler i Umeå och Luleå.
  • Max byter design på förpackningarna ännu en gång.
  • Max instiftar Ebbastipendiet till minne av den högt skattade medarbetaren Ebba Bergström. Stipendiet går till medarbetare som gjort något utöver det vanliga. Varje år delas det ut 100 000 kronor.

1990

  • Max öppnar hamburgerrestaurang i Uppsala.
  • Max köper SAS-hotellet i Luleå.
  • Max öppnar hamburgerrestaurang i Gävle.
  • Max sätter 50-talsprägel på restaurangernas interiör. Neon, rostfritt och glas ger restaurangerna ett unikt utseende.

1987

  • Maxboxen lanseras för alla små Maxfans.

1986

  • Max lanserar Max Supreme och blir först i Sverige med en ost och bacon-burgare.

1985

  • Max öppnar ännu en hamburgerrestaurang på Luleås gågata.
  • Max köper Luleå Stadshotell, ökar omsättningen med 400% och avancerar på Best Westerns kvalitetslista från en bottenplats till förstaplatsen!
  • Max introducerar "Roxy" i Luleå, ett nytt discokoncept med tre barer och två dansgolv - ett av Sveriges största nöjesetablissemang med plats för 3000 personer.
  • Max instiftar ett idrottsstipendium för idrottande ungdomar från Norrbotten. Prissumman är på hela 25 000 kronor!
  • Max öppnar sin första hamburgerrestaurang i Sundsvall.

1984

  • Max och McDonalds i namnstrid om ordet Big Max . Tingsrätten dömde till Max fördel. McDonalds överklagar och vinner i Hovrätten. En förlikning uppnås mellan Max och McDonalds. Idag är Big Max omdöpt till BIG!.

1983

  • Max öppnar hotell i Luleå med 83 rum och en frukostbuffé som blir rikskänd.

1982

  • Max gör en ansiktslyftning och förnyar designen på förpackningarna.
  • Max öppnar Sveriges största solarium med 20 solbäddar, bastu, pool och gym. Frank Andersson invigde!
  • Max Video i Luleå öppnas, största videobutiken i Sverige med över 600 olika titlar. Öppnas även i Skellefteå.
  • En milstolpe i Max historia är när man den 25 mars introducerar ett nytt saftigt kött efter eget recept.
  • Max öppnar restaurang i två plan på Drottninggatan i Stockholm.

1981

  • Max öppnar hamburgerrestaurang i Boden.
  • Max återöppnar ett ombyggt Max Drugstore med namnet Max Drugstore & Deli. Detta blir Europas modernaste bensinstation i sitt slag med sju olika avdelningar: blommor, internationellt presscenter, godisland, färskt bröd, delikatess och partyservice, ett frukt- och grönt torg, samt ett unikt koncept med brödleveranser tre gånger om dagen. När Max börjar renodla sin verksamhet, säljs Max Drugstore & Deli 1990.

1980

  • Max introducerar "Steak & Bread", en avlång "baguetteformad" hamburgare med lökringar och Barbecuesås.

1979

  • Max öppnar Norrbottens första riktiga gourmetrestaurang - Le Bistro Petit Maxim, en helt igenom franskinspirerad restaurang. Restaurangbranschens tidningar var lyriska över "Lilla Maxim" och den höga kvaliteten på maten.

1976

  • Max första restaurang i Umeå öppnas.

1975

  • Max öppnar sin andra restaurang i Skellefteå som blir den första friliggande restaurangen.

1973

  • Max öppnar restaurang i Piteå.
  • Max Drugstore öppnar.

1971

  • Tredje restaurangen öppnar i Luleå på Midgårdsvägen, och döps till Max efter ägarens smeknamn.

1970

  • Företaget expanderar med restaurang i Skellefteå.

1968

  • Curt Bergfors, 19 år, öppnar tillsammans med sin sambo Britta en grillkiosk, X-grillen, i Gällivare. Curt Bergfors är fortfarande, år 2016, verksam i bolaget som Arbetande Styrelseordförande.